עצירת נשירת שיער

עצירת נשירת שיערעצירת נשירת שיער ~ המאמר באדיבות אתר רעמה: אתר קהילתי שהוקם ע”י שני סטודנטים ומכיל מאמרים על טיפולים לשיער ופורום נשירת שיער שניתן לחלוק בו ידע וניסיון.

תהליך ההקרחה היא עניין כואב בכל גיל, ובמיוחד כשאובדן השיער מתחיל בגיל צעיר. בשוק ניתן למצוא עשרות מוצרים שמבטיחים בלימה של נשירת שיער והצמחת שיער מחודשת, אשר נותנים תקווה למקריחים רבים, אך רובם יסתיימו במפח נפש. מהם הגורמים המובילים להתקרחות, ומהם שלושת הטיפולים המוכרים בשוק (ואשר מוכחים מבחינה מחקרית) שניתן לנצל על מנת למנוע נשירת שיער?

לפני שנדבר על שלושת המוצרים המובילים למקריח המתחיל, ברצוני להסביר מעט על תהליך ההתקרחות בגברים והסיבות שעומדות מאחוריה:

עצירת נשירת שיער אצל גברים

נשירת השיער בגברים מתפתחת לאחר היווצרות ה-DHT, הורמון גברי שנוצר במקור כנגזרת של טסטוסטרון
לאחר שינוייו על ידי האנזים 5-אלפא-רדוקטז. ההורמון DHT (או בשמו המלא: דיהידרו-טסטוסטרון) מצטבר בקרקפת ונקשר לרצפטורים של DHT שעל זקיקי השערות שבקרקפת ותוקף את זקיקי השערות ובסופו של דבר מוביל לניוון הזקיקים, דבר שמוביל לצמיחת שערות דקיקות ובהירות יותר בכל מחזור צמיחה של השערות עד למצב של אובדן שיער.

בשוק היום יש 2 מוצרים עם אישור של ה-FDA האמריקאי ספציפית לעצירת נשירת שיער – פרופסיה ומינוקסידיל. (ה-FDA הוא ארגון אמריקאי שאחראי לרישום מוצרים ותכשירים רפואיים בארה”ב לאחר בדיקות מחמירות שנמשכות מספר שנים ואשר כוללות מחקרים, ניסויים בבני אדם וסטטיסטיקה על יעילות ובטיחות התרופה המוגשת לאישור ה-FDA).

פרופסיה נלקחת כטבליה לבליעה פעם ביום ומכילה 1 מ”ג פינסטרייד אשר מעכבת את האנזים האחראי ליצירת DHT מהטסטוסטרון שבגוף. התרופה מורידה את רמות ה-DHT שבגוף וכך מצמצם את הפגיעה בזקיקי השיער ומשתמשים רבים מבחינים בהאטת הנשירה עד עצירתה ולעתים אף היפוך המצב והתחלת צמיחת שיער מחודשת. זוהי תרופת מרשם ויכולה להיות מלווה בתופעות לוואי. יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש.

מינוקסידיל הוא תרסיס נוזלי (שבארץ משווק תחת השם מינוקסי) אשר מרחיב את כלי הדם בקרקפת, הדבר עוזר לזרימת דם מוגברת לקרקפת אשר מביאה עמה חמצן, חומרי בניין ותזונה לזקיקי השערות. מינוקסידיל גם מגרה את תאי האפיתל שבזקיקים ומעודד עצירת הנשירה וצמיחת שיער חדש וכן את קיצור שלב המנוחה וכניסת הזקיק לשלב הצמיחה במחזוריות חיי הזקיק. המוצר ניתן לרכישה בבית מרקחת ללא מרשם רופא, מגיע במינון של 2% לנשים ו-5% לגברים וההמלצה היא ליישם פעמיים ביום על הקרקפת אך ישנם רבים שמשתמשים בו פעם ביום.

ניזורל זהו מוצר נוסף שאינו מיועד ספציפית לטיפול בנשירת שיער אך הינו מוצר פופולרי ומשתמשים בו כשמפו. השמפו מכיל 2% קטוקונזול כחומר פעיל שהוא מרכיב אנטי פטרייתי ואנטי דלקתי וכמו כן מפחית במידה מסויימת את רמות ה-DHT בקרקפת. עצם פעילותו האנטי דלקתית עוזר לדלקות בעור הקרקפת שמופיעות במקרים רבים של נשירת שיער. בנוסף, השמפו הנ”ל מפחית את השמנוניות שמופרשת מהקרקפת ובכך עוזר הן למראה השיער והן מנקה את הזקיקים משומן שסותם אותם. ניתן לרכוש בבתי מרקחת ללא מרשם רופא אך המחיר זול יותר אם דואגים מראש למרשם רופא (יש סבסוד של קופת החולים). יש להשתמש בשמפו זה לא יותר מפעמיים שלוש בשבוע.

נוסף על שלושת מוצרים מובילים אלו ישנו מגוון רחב של מוצרים, חלקם עובדים על מנגנון פעולה שונה לבלימת הנשירה וחלקם אף נחשבים ל”נשק כבד” יותר בעצירת נשירת שיער אגרסיבית יותר. ניתן להתעדכן במידע נוסף, מאמרים, דיונים בפורום, ולקבל תשובות בנושא נשירת השיער באתר רעמה. אתם מוזמנים לבקר!

שינוי גודל פונט
ניגודיות